بی شک، در بازار خودرویی ایران، مدل‌های سدان‌ و اقتصادی که قیمتی کمتر از ۶۵ میلیون تومان را دارا هستند، از طرفداران پر شماری برخوردار بوده و بازار فروش این محصولات نیز از رونق خاصی برخوردار است. در همین باره، با توجه به بودجه مورد نظر قصد داریم مقایسه‌ای را مابین دو خودرو جدید بازار یعنی دنا پلاس توربوشارژ و برلیانس H330 اتوماتیک با موتور ۱.۶ لیتری، انجام دهیم و با نگاهی دقیق تر به این دو مدل، مزایا هر یک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.
1- معرفی کلی
در رابطه با معرفی این دو خودرو این‌گونه می توان گفت که از حضور برلیانس H330 در بازار خودرویی کشور، حدودا ۲ سال می‌گذرد و این خودرو تا بدین لحظه در محدوده قیمتی خود به عنوان یک سدان اقتصادی و باکیفیت، فراتر از انتظارها عمل کرده و دارای فروش بسیار خوبی در بازار داخلی است.
اما در سوی دیگر این میدان، دنا پلاس توربو سومین نسل از خودرو دنا بوده که به تازگی توسط گروه صنعتی ایران خودرو وارد بازار خودرویی کشور شده و با توجه به استقبال خوب مشتریان از دنا و دنا پلاس، به اعتقاد کارشناسان، این خودرو نیز همانند دو مدل دیگر دنا، با استقبال خوبی از سوی مشتریان رو به رو خواهد شد.
2-طراحی ظاهری
پیرامون طراحی ظاهری این دو خوردو این‌گونه باید گفت که همانند مطالب قبلی در مقایسه خودروها با یکدیگر، در این قسمت نیز با توجه به سلیقه‌ای بودن نمای ظاهری هر خودرو، بهتر است هر دو مدل را برنده اعلام کنیم و تصمیم گیری نهایی را بر عهده مشتریان و خریداران بگذاریم. اما لازم به یاداوریست که به اعتقاد برخی کارشناسان، دنا پلاس توربو با وجود چراغ‌هایی زیبا تر و طراحی بیرونی جذاب تر، در دیدگاه کلی بینندگان، اتومبیلی شکیل تر محسوب می‌شود.

3- طراحی داخلی
اما در رابطه با طراحی داخلی و کابین این دو خودرو، قطعا دنا پلاس توربو پیروز میدان است. زیرا این مدل با دارا بودن اتاقی جذاب تر در مقایسه با برلیانس H330، خودرویی اسپرت تر محسوب شده و در اصطلاح، مشتریان جوان تر با دید بهتری به این خودرو نگاه می‌کنند. اما در مقوله کیفیت ساخت و جنس متریال استفاده شده، برلیانس H330 با توجه به کیفیت مونتاژ پارس خودرو در تولید محصولات و عمر مفید بالاتر، خودرویی بهتر در این زمینه نسبت به دنا پلاس توربو است.

4-مشخصات فنی و عملکرد
حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو می‌رسد که نخست به سراغ دنا پلاس توربو می‌رویم. در همین رابطه، دنا پلاس توربو از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ (EF7) با حجمی برابر با ۱.۷ لیتر بهتره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن متر است و این قدرت تولیدی توسط یک گربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل میشود.
در زمینه عملکرد این خودرو نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان شد که دنا پلاس توربو برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۹.۲ الی ۹.۵ ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۱۰ کیلو متر در ساعت اعلام شده است.
همچنین، این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی مصرف سوختی برابر با ۷.۳ لیتر بنزین را به خود اختصاص می‌دهد و استاندارد آلایندگی آن یورو۴ بوده که قابلیت بروز رسانی به یورو۵ را دارا است. (لازم به یاداوریست که گنجایش باک دنا پلاس توربو برابر با ۷۰ لیتر است)
اما در سوی دیگر این میدان، برلیانس H330 جدید، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ (۱۶۵۰ سی‌سی) لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۴ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. (در واقع برلیانس H330 جدید، یک خودرو جرک جلو یا همان FWD است)
در زمینه عملکرد این خودرو نیز این‌گونه می‌توان گفت که برلیانس H330 جدید، برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۲.۸ الی ۱۳.۱ ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعت آن نیز در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین، میزان مصر سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۷.۶ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو۵ است. (لازم به یاداوریست که گنجایش باک برلیانس H330 جدید، برابر با ۵۵ لیتر است)
حال باید بین این دو خودرو، یکی را به عنوان پیروز این بخش اعلام کرد که با توجه به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خوردو، می‌بایست دنا پلاس توربو را به عنوان پیروز این میدان عنوان کرد.
زیرا این مدل نسبت به برلیانس H330 جدید، دارای محاسنی همچون مصرف سوخت کمتر، گنجایش باکی بیشتر، حداکثر سرعتی بالاتر و شتاب اولیه بهتر است.
5-امکانات رفاهی
حال نوبت به بررسی امکانات رفاهی در این دو خودرو می‌رسد که در این بخش نیز دنا پلاس توربو شارژ با دارا بودن مواردی همچون ترمز ضد قفل (EBD وABS)، چهار کیسه هوا، مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) به همراه بلوتوث موبایل، بلندگوهای جلو و عقب، توییتر، روکش چرمی با دوخت قرمز، فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل، تنظیم هوشمند کروز، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد ، چراغ‏های سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه‏‌های سولار(ضد اشعه مضرUV)، تریم تک رنگ (مشکی) و قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیره‌ درب‌ها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درب‌ها، تودوزی مخمل، کف پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جدید با گردگیر با دوخت قرمز، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)،  قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع سانروف برقی، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید(Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین و … خودرویی کامل تر از  برلیانس H330 جدید محسوب شده و پیروز این بخش است.
6--قیمت در بازار
در رابطه با قیمت این دو خودرو در بازار داخلی کشور می‌توان این‌گونه گفت که برلیانس H330 جدید با برچسب قیمتی ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است و در سوی دیگر نیز، دنا پلاس توربو یا قیمتی برابر با ۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در دسترس مشتریان خواهد بود
نتیچه گیری
سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با مقایسه این دور خودرو می‌رسد و پیشنهاد ما برای خرید یکی از این دو مدل، قطعا برلیانس H330 خواهد بود. زیرا دنا پلاس توربو دارای پیشرانه‌ای توربو بوده که نیازمند بررسی‌های سر وقت و کامل است و با وجود بنزینی نامرغوب در سطح کشور که امکان بروز مخارج جانبی در این رابطه بسیار بالا می‌برد، خودرویی حساس تر نسبت به برلیانس H330 جدید است.همچنین، برای پیمایش مسافت‌های شهری و پر ترافیک، برلیانس H330 جدید با وجود گیربکسی اتوماتیک، قطعا انتخابی مناسب تر و راحت تر خواهد بود.