ژاپن یا کره! بله درست است مقایسهای پرحاشیه و همواره پرمخاطب! اگر به
سراغ معرفی این دو برند جذاب برویم، متوجه این موضوع خواهیم شد که از نظر
سوابق تاریخی و محبوبیت، شرکت خودروسازی هوندا نسبت به رقیب خود یعنی
هیوندای، دارای اقبال بیشتری در برخی از نقاط جهان نسبت به خرید و استقبال
از محصولات جدید خود بوده و این بدان معناس که در سطح بین المللی این شرکت
ژاپنی کمی موفقتر از رقیب کرهای خود عملکرده و از محبوبیت و اصالت
بیشتری برخوردار است.
اما از طرفی دیگر شرکت هیوندای با وجود قدمتی کمتر با توجه به سیاست فروش خود درسرتاسر نقاط جهان و عرضه انواع محصولات تولید خود با قیمتی برابر و در برخی موارد کمتر از رقیب خود و امکانات رفاهی کاملتر و بهتر نسبت به هوندا موفق به آن شده است، که هر ساله میزان فروش خود را افزایش دهد و به اعتقاد کارشناسان این بخش با توجه به سیر پیشرفت روز افزون این شرکت، در چندین سال آینده شاهد تبدیل شدن هیوندای به پرفروشترین خودروساز در سطح بین المللی خواهیم بود. حال در این مطلب مقایسهای کوتاه و مختصر را پیرامون دو محصول پرفروش این دو شرکت با نامهای سیویک اسپرت۲۰۱۷ و النترا اسپرت۲۰۱۷ پرداخته و در هر بخش نقاط ضعف و قدرت این دو مدل را نسبت به یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
طراحی ظاهری
در بخش طراحی ظاهری و بیرونی این دو خودرو در ابتدا به سراغ هوندا سیویک اسپرت میرویم، در طراحی این محصول در نگاه اولیه همچنان الگورتیم ساخت نسل پیشین و دهم این خودرو با تغییراتی جدید انجام شده و با توجه آن که این مدل میبایست یک خودرو سدان اسپرت لقب گیرد، در طراحی آن به نکاتی همچون چهرهای عضلانیتر و بدنهای حجیمتر توجه بیشتری شده است و از طرح آیرودینامیکتری به منظور استحکام بیشتر در جادها بر روی بدنه بهره میبرد، که میتوان در مواردی نظیر خطوط تیز و شکسته بدنه، سپر جلو و عقب خودرو و اسپویلر نصب شده در قسمت عقب، به آنها اشاره کرد. اما سیویک اسپرت با طراحی و عرضه مدل جدید در سطح بین المللی بازتاب گوناگونی را از سوی طرفداران و کارشناسان این حوزه دریافت کرده است، که برخی نظراتی همچون نامتوازن بودن طرح کلی خودرو و برخی به زیبا، جذاب و خاص بودن این محصول اشاره داشتهاند.

در مقابل این خودرو هیوندای النترا اسپرت قرار دارد. این محصول در ظاهر و نمای بیرونی خود یاداور سبک نوین طراحی هیوندای بوده و در نگاه اولیه دارای یک جلوپنجره بزرگ ۶ ضلعی، چراغهای جدید، بدنهای عضلانیتر نسبت به مدل پیشین و همچنین بهرهگیری از فلز کروم در برخی از بخشها اعم از قسمت جلو عقب خودرو باعث آن شده است که الانترا اسپرت با پیشی گرفتن از رقیب خود یعنی سیویک اسپرت، موفق به طراحی یک ظاهر جدید و زیبا با جزییات بیشتر و دقیقتر شده است.


پیشرانه
به جرات میتوان گفت پیشرانه و میزان تولید نیرو دراین کلاس اصلی ترین بخش بوده و خریداران اینگونه خودروها میزان تولید قدرت نهایی و چابکی را یکی از از مهم ترین عوامل خرید و انتخاب خودرو مورد نظر خود عنوان میکنند. لازم به ذکر است هر دو نمونه یاد شده دراین مقایسه مجهز به یک پیشرانه توربوشارژ بوده و میزان تولید قدرتی تقریبا برابر را در مقایب این دیگر دارا هستند.
هوندا سیویک اسپرت در این بخش از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری بهره میبرد که قادر به تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و۲۶۰ نیوتنمترگشتاور نیرو است، که مجهز به یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی بوده که نیرو حاصل از آن را به چرخهای جلو خودرو انتقال میدهد در واقع میتوان گفت سیویک یک نمونه محرک جلو(FWD) است، همچنان سیویک با بهره گیری از این گیربکس عملکردی بهتر و سریعتر را از رقیب خود دارا است. مصرف سوخت این خودرو نیز طبق اعلام رسمی شرکت سازنده در نمودار ترکیبی شهر و اتوبان برابر با۷.۳ لیتر برای پیمایش هر صدکیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن ۶.۳ دهم ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۴۵ کیلومتر برساعت اعلام شده است.

اما هیوندای در صورت درخواست مشتریان به صورت سفارشی یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته را برای سهولت بیشتر رانندگی بر روی این مدل نصب میکند، النترا اسپرت در نمودار مصرف سوختی ترکیبی طبق اعلام رسمی شررکت سازنده مصرفی برابر با۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبتکرده و شتاب صفر تا صد آن ۷.۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است. در این بخش هوندا سیویک اسپرت خودرو برتر به اعتقاد کارشناسان لقب گرفته است، زیر با حجم پیشرانه کمتر شتابی بهتر و قدرت بیشتری را تولید میکند.

امکانات رفاهی و ایمنی
در این بخش هر دو خودرو مورد نظر دارای امکاناتی در سطح خوب بوده و نیاز مشتریان را برطرف می سازند، اما همواره هیوندای با نصب امکانات رفاهی کامل و بیشتر نسبت به رقیب ژاپنی خود، از رتبه بهتری در میان خریداران برخوردار بوده ولی هدف از ساخت این دو محصول لذت بیشتر در رانندگی در انواع مسیرها بوده و در این زمینه هوندا بدلیل تمرکز بیشتر بر روی هندلینگ و کیفیت رانندگی در بخش امکانات رفاهی در سطح پایینتری نسبت به النترا اسپرت برخوردار بوده و در این بخش هیوندای بهتر از هوندا عمل کرده است. از امکانات رفاهی هیوندای النترا اسپرت در نسخه ۲۰۱۷ میتوان به مواردی همچون یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی متصل به برنامههای کاربری نیز اپل کارپلی و اندروید بوده و با قابلیت نصب مانیتور ۸ اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی به صورت سفارشی، صندلیهای جلو به صورت برقی و حافظه صندلی به صورت دو حالته، سانروف، فرمان برقی تقویت شده با طراحی جدید، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو در نسخه GT، تعداد ۷ ایربگ در ۱۰ نقطه، سیستم رادارهای کمکی برای راننده در خودرو، ورود بدون کلید و استارتر موتور، سنسور پارک هوشمند، حالت رانددگی در سه بخش گوناگون، سیستم کنترل فشار تایر (TPMS) و کروز کنترل هوشمنداشاره کرد. در زمینه ایمنی نیز هر دو خودرو مورد نظر از بالاترین سطوح ایمنی برخوردار بوده در تست تصادفات جادهای و میزان آلایندگی، موفق به کسب استاندارد یورو ۶ شدهاند.
قیمت و خدمات
در زمینه قیمت گذاری این دو خودرو تقریبا در یک رده قیمتی قرار گرفته و خریداران برای انتخاب هر یک از این دو مدل می توانند با پرداخت مبلغیکمتر از ۲۵ هزار دلار مالک یکی از این دو خودرو جذاب شوند، هوندا سیویک اسپرت در نمونه پایه خود دارای قیمتی برابر با ۲۳.۵۰۰ دلار و در نمونه فول آپشن با قیمتی برابر با ۲۴.۷۵۰ دلار یک گزینه بسیار جذاب برای خرید است اما در مقابل هیوندای النترا اسپرت نیز در نمونه پایه خود قیمتی برابر با۲۲.۸۰۰ دلار را دارا بوده و این قیمت در نمونه فول آپشن و کامل آن به ۲۶.۱۰۰ دلار نیز می رسد که نسبت به رقیب خود گران قیمتتر است.
حضور در ایران
لازم به ذکر است، مقایسه بالا مابین دو خودرو النترا اسپرت و سیویک اسپرت در سطح جهانی بوده و اگر بخواهیم این دو محصول را در ایران با یکدیگر مقایسه کنیم، مسلما هیوندای با خدماتی گستردهتر و بهتر و همچنین بازار دسته دوم نسبتا پرقدرت و خوش فروش در نمونههای کارکرده در سطح کشور چندین رده جلوتر از هوندا که دارای یکی از ضعیف ترین خدمات در کشور است، بوده و فرض این مثال که اگر حضور این دو خودرو به صورت همزمان در کشور صورت گیرد، احتمال موفقیت النترا اسپرت بیش از سیویک اسپرت خواهد بود.
