اگر این چند وقته قصد خرید خودرو کرده باشید، حتما این حس سردرگمی برای شما هم پیش آمده که کدام را انتخاب کنم، با این تنوع زیاد بازار و البته قیمت سرسام آور و در بیشتر موارد غیر منطقی، قطعا انتخاب‌هایی که پیش رویمان داریم هم زیادند و هم بسته به کلاسی که مورد نظرمان است، کم! اگر بخواهیم بودجه کم و متوسط را هدف قرار دهیم، به تعداد زیادی خودروی چینی و البته ساخت وطن بر می‌خوریم. اگر به انجمن‌های پرسش و پاسخ روی نت سر زده باشید، حتما دیده‌اید که افراد زیادی بر سر اینکه کدام بهتر است با هم بحث و جدل دارند. عده‌ای قاطعانه و گه‌گاهی هم از سر تعصب خودروهای وطنی را گزینه بهتری می‌دانند و عده دیگری هم به دلیل تنوع بیشتر و البته ظاهر زیباتر چینی‌ها، آن‌ها را سرتر می‌دانند و باور دارند جنس خارجی باشد، فرق نمی‌کند مال کجا! هر چند تماما بومی بودن محصولات وطنی‌مان هم جای بحث دارد! حالا اگر سردرگم شده‌اید و نمی‌دانید چه خودرویی بخرید، ما اینجاییم که شاید بتوانیم کمی از این حالت بوجود آمده در شما بکاهیم. برای اینکه بتوانید در خرید بعدی‌اتان راحت‌تر تصمیم بگیریم، با مطلب زیر همراه باشید.
 
ظاهر برام مهمه و تنوع حرف اول رو میزنه:

خب اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ظاهر برایشان مهم است، همین اول بگوییم که بروید سراغ خودروهای چینی. البته نیازی هم به گفتن نیست و اگر نگاهی بی‌اندازید، خواهید دید که از نظر ظاهری محصولات چینی به هیچ عنوان قابل قیاس با محصولات وطنی نیستند. حالا اسمش را تقلید می‌گذارید یا گول زنک، باید اعتراف کرد که خودروهای ساخت وطن از نظر ظاهر حرفی برای گفتن در برابر چینی‌ها ندارند. یک مقایسه ساده می‌کنیم، ۲۰۶ را در نظر بگیرید. یک خودروی محبوب در میان جوان‌ها که ۱۵ سالی است که همین شکلی در خیابان‌ها ظاهر می‌شود، اما در همین کلاس هاچ بک‌های چینی زیادی مثل ام وی ام ۳۱۵، حک توجوی هاچبک و لیفان X50 که کمی هم گران‌تر است، خواهید دید که قطعا ظاهر زیباتری دارند.

این برتری ظاهری فقط مرتبط به فضای بیروی و بدنه نمی‌شود، از حق که نگذریم اتاق و صندلی محصولات چینی هم زیباتر هستند. ظاهرا چینی‌ها کارشان را خوب بلدند. ولی همه چیز که ظاهر نمی‌شود!

دوست دارم وقتی ۲۰ تا ۳۰ میلیونی پول می‌دم، چهارتا امکانات هم در اختیارم بذاره

بله خب، این حق شماست، بالاخره قرار است حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیونی برای داشتن یک خودروی رده پایین هزینه کنیم و این حداقل حق ماست که از داشتن امکاناتی چون شیشه بالابر برقی، کیسه هوا، ترمز ABS، کولر و تهویه قوی بهره‌مند شویم. بی تعصب که نگاه کنیم در میان محصولات ایرانی با این بودجه نهایتا بتوانیم تیبا ۱ یا ۲، انواع و اقسام پراید، سمند SE و پژو ۴۰۵ را بخریم. در میان محصولات چینی هم سه انتخاب ام وی ام ۱۱۰ (سه و چهار سیلندره و دنده اتوماتیک) را داریم.

پس در واقع برای مقایسه باید تنها به مدلهای هاچ بک بسنده کنیم. مدل‌هایی چون تیبا ۲، سایپا ۱۱۱ و ام وی ام ۱۱۰ چهار سیلندر .

خوشبختانه از نظر امکانات سه خودروی ذکر شده تقریبا مشابهند. هر چند تیبا ۲ و ام وی ام ۱۱۰ در مواردی چون شیشه‌های برقی، تهویه اتوماتیک و از این قبیل موارد در سطح بالاتری قرار می‌گیرند. در این میان می‌توان محصول وطنی  تیبا ۲ را بهترین انتخاب دانست، هر چند از نظر قیمتی هم تفاوت ۶ تا ۷ میلیونی با دو محصول دیگر دارد و بالای ۲۵ میلیون تومان برایتان تمام می‌شود.

البته اگر بودجه‌ای که اختصاص می‌دهید بالای ۳۰ میلیون تومان باشد، کارتان کمی سخت می‌شود و تنوع محصولات وطنی و البته چینی هم افزایش می‌یابد. بالاخره هر چقدر پول بدهیم همان‌قدر هم آش می‌خوریم .

قدرت برام از هر چیزی مهمتره و ظاهر اصلا مهم نیست
خب خدارو شکر که قدرت برایتان مهم است، اما برای داشتن قدرت باید قید خیلی چیزها چون زیبایی ظاهری و امکانات فرعی را بزنید، مخصوصا اگر بخواهید انتخاب وطنی داشته باشید. دیگر اوج ظاهر و زیبایی محصولات وطنی را می‌توان در ۲۰۶ها و نهایتا سورن یافت. قدرت برایتان مهم است، خب چقدر عالی، اما نمی‌شود هم خدا را خواست و هم خرما. مگر اینکه دست به جیب شوید و ۴۰ تا ۶۰ میلیونی خرج کنید.

وقتی بودجه تا ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود انتخاب‌ها افزایش می‌یابد، انتخاب‌هایی چون شاسی بلندها. بله. شاسی بلند دوست‌ها که تعدادشان کم هم نیست می‌توانند در این محدوده قیمتی از انواع چینی چون تیگو X33 و لیفان X60، تهیه کنند. محصولاتی که مشابه وطنی ندارند و از این رو یکه تاز می‌شوند. ولی نباید این نکته را فراموش کرد که شاسی بلندهای چینی فقط در ظاهر شاسی بلندند و به هیچ عنوان کیفیتی که از یک ماشین در این کلاس انتظار می‌رود، ندارند.

وقتی بودجه تا این حد افزایش می‌یابد، وطنی‌های صندوق‌دار و محبوبی چون تندرها، آریو، پارس و سورن نمایان می‌شوند که همه را می‌توان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تهیه کرد. صندوق‌دارهایی که تقریبا اکثریت باور به برتری آنها نسبت به مدلهای هم رده صندوق‌دار چینی دارند، ولی خب اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، خودروهایی مثل لیفان ۶۲۰ هستند که می‌توانند به‌راحتی مقابل تندرها یا پارس ایستاده و با آنها رقابت کنند. هر چند در مقایسه‌های کیفی داخلی، در تمام موارد چینی‌ها در رده پایین‌تری قرار می‌گیرند و همین امر این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که اگر بد هستند چرا اصلا هستند و آن‌هم با این قیمت؟!

پس در واقع این شمایید که باز هم در این رده و در بین محصولات موجود باید انتخاب کنید. چون اگر بحث قدرت است، می‌توان بر اساس تجریه صاحبان این خودروها گفت که محصولات چینی هم رده محصولات وطنی چیز زیادی نه تنها کم ندارند، بلکه در بسیاری از موارد برتری هم نشان می‌دهند.

ترجیح می‌دم ماشینم ظاهر نداشته باشه ولی مجبور نشم کل شهر دنبال قطعاتش باشم.

این جمله را حتما زیاد شنیده‌اید. البته واقعا مساله مهمی است و شاید بتوان آن را یکی از مهمترین دلایلی دانست که هموطنان عزیزمان را وا می‌دارد از بین محصولات ایرانی انتخاب داشته  باشند.

متاسفانه با وجود فراوانی خودروهای چینی در بازار و البته خیابان‌ها، هنوز به قدری که باید پشتیبانی لازم از آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از اینکه نمایندگی‌های مربوطه هزینه‌های بسیاری بالایی را برای انجام کارهای ساده‌ای چون تعویض فیلتر هوا یا تنظیم باد لاستیک‌ها دریافت می‌کنند، شاکی هستند. قطعات این خودروها در مقایسه با محصولات مشابه به ویژه در رده‌های پایین بسیار گران‌تر بوده و کمتر یافت می‌شوند. به‌علاوه تعداد تعمیرگاه‌هایی که خودروهای چینی را برای تعمیر بپذیرند، هنوز به اندازه کافی زیاد نیست و در بیشتر موارد صاحبان خودرو مجبورند که به نمایندگی‌ها مراجعه کرده و هزینه‌های بیشتری بپردازند. پس در این حوزه، انتخاب یک خودرو از برندهای ایرانی قطعا به نفعتان تمام خواهد شد.

من عاشق عوض کردن ماشینم، ماشینی می‌خوام که سر ۶ ماه زیاد نخوره تو سر قیمتش

متاسفانه به دلیل سیاست‌هایی که بر بازار خودرو از سوی تولید کنندگان و وارد کنندگان حاکم است، قیمت خودروی‌های چینی پس از خرید و به اصطلاح دست دوم شدن بسیار بیشتر از آنچه باید پایین می‌آید و همین امر خریداران را متضرر می‌کند. با اینکه نباید از خرید و فروش خودرو (منظور خرید و فروش خودروی شخصی) انتظار سود آوری داشت، اما قطعا هیچکس دلش نمی‌خواهد که ضرر زیادی هم کند، پس اگر می‌خواهید تا خودرویی که می‌خرید پس از دست دوم شدن هنوز هم مشتری‌های زیادی داشته باشد و در فروشش به مشکل بر نخورید، انتخابی غیر از وطنی‌ها نخواهید داشت. به‌علاوه در بین خودروهای وطنی دست دوم انواعی که مصرف کمتری دارند، بیشتر رونق دارد.

به طور کل، بهتر است در انتخاب خودرو بدون تعصب نگاه کرده و تلاش کنیم که موارد مختلفی را مد نظر قرار دهیم.

ولی در آخر باز هم می‌گوییم، این شمایید که باید تصمیم بگیرید. اگر دوست دارید خودرویی که می‌خرید حداقل از نظر امکانات جانبی یا ظاهر در سطح خودروهای جهانی باشد، محصولات چینی در این زمینه واقعا بهتر عمل کرده‌اند، اما اگر پشتیبانی و قیمت پایین قطعات برایتان مهمتر بوده و به قول معروف ماشینی را می‌خواهید که در جاده آخ هم نگوید، در محدوده قیمت‌های بالاتر و نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان گزینه‌های ایرانی خوبی در اختیارتان خواهد بود.