با بالا گرفتن تب شاسی بلندسواری، کم کم شاهد آن هستیم که خودروسازان مختلف
علاوه بر داشتن یک یا چند نماینده در این سگمنت پرطرفدار، نمونه های شبه
شاسی بلندی از خودروهای هاچ بک را نیز تولید می کنند. خودروهای اینچنینی که
در بازار کشور ما با اصطلاح «نیم شاسی» شناخته می شوند، این روزها بسیار
پرطرفدار بوده و هر روز نمونه جدیدی از آنها معرفی می شود. تازه ترین
بازیگران این بخش از بازار، شامل برلیانس C3 و سایپا کوبیک هستند که در
آینده بسیار نزدیک وارد بازار خواهند شد. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو
به بررسی این دو خودرو در کنار سایر هم سگمنتی های شان در بازار ایران
خواهیم پرداخت.
رنو ساندرو که در واقع برادر هاچ بک تندر 90 محسوب می شود، هر چند بسیار دیر پا به بازار کشور ما گذاشت اما آمار فروش فوق العاده ای را ثبت کرد که همین موضوع باعث شد تا پارس خودرو به سراغ عرضه نمونه استپ وی آن نیز برود که تصمیم هوشمندانه ای به نظر می رسید؛ چرا که محبوبیت استپ وی فراتر از تصور بوده و تمامی ظرفیت پیش فروش های آن، ظرف چند دقیقه به اتمام می رسد.

دانگ فنگ H30 Cross :

برلیانس C3 :
پس از موفقیت قابل توجه برلیانس های سری 300 (H320 و H330)، به زودی شاهد عرضه نمونه کراس اوورنمای H320 با نام برلیانس C3 خواهیم بود. C3 از نظر فنی، کاملا با دیگر برادرانش در بازار ایران مشترک خواهد بود اما علاوه بر وجود تفاوت های ظاهری همچون نصب فلاپ های پلاستیکی اطراف بدنه، طرح جدید رینگ ها، جلو پنجره جدید و وجود ریل های سقفی، از نظر سطح امکانات رفاهی نیز نسبت به H320 ارتقا یافته و مانیتور و دوربین عقب را به صورت استاندارد با خود دارد.

لیفان X50 :
کهنه کارترین مینی کراس اوور بازار کشور را باید لیفان X50 دانست که حدود 2 سال از عرضه آن می گذرد. X50 در دو نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک (CV3) عرضه می شود که نمونه اتوماتیک آن، فروش بسیار بیشتری را تجربه کرده است. طراحی ظاهری X50 با توجه به الگوگیری از برخی خودروهای مطرح دنیا، به روز و قابل قبول بوده ضمن آن که فضای نسبتا جادار کابین و تجهیزات رفاهی راضی کننده آن را به گزینه ای مناسب برای خانواده های کم جمعیت بدل می سازند. اما در مقابل شتاب گیری و هدلینگ X50 (علی الخصوص در نمونه گیربکس اتوماتیک)، کاملا معمولی بوده و به هیچ عنوان رانندگی لذتبخشی ندارد.

MVM X22 :
هر چند MVM X22 نسبت به سایر خودروهای مورد بحث، مرتفع تر بوده و تا حدودی در دسته کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد اما با دخیل کردن فاکتور قیمت، رقیب مستقیم آنها محسوب می شود. بنابراین در اینجا به بررسی اجمالی آن خواهیم پرداخت. X22 به نسبت چینی بودن از کیفیت ساخت مطلوبی بهره برده و امکانات رفاهی نسبتا کاملی را داراست. ضمن آن که عملکرد ترمزهای آن با قابلیت اطمینان بالایی همراه است اما در مقابل، پیشرانه چندان پرتوان نبوده و به دلیل بالا بودن مرکز ثقل خودرو، بهتر است از آن توقع هندلینگ چندان مطلوبی را نداشته باشید. X22 در 2 نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می شود که البته هر کدام از این دو نمونه برای 2 تیپ معمولی و اسپرت نیز هستند که در تیپ اسپرت، سقف و ستون های خودرو به رنگ مشکی رنگ آمیزی می شود.

سایپا کوییک:
پرطرفدار بودن خودروهای مینی کراس در بازار ایران، سایپا را بر آن داشت که خودرو جدید خود را در این سگمنت معرفی کند. کوییک که در واقع نمونه فیس لیفت و کراس شده تیبا 2 محسوب می شود، از همان پیشرانه 1.5 لیتری خانواده تیبا و ساینا بهره می برد که پیشرانه مذکور به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CV3) متصل می شود. کوییک از نظر سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی، یک سر و گردن نسبت به اسلاف خود ارتقا یافته و کاملا آماده رقابت با رقبای چینی است.






جهت اطلاع از شرایط فروش در اینستاگرام اینجا کلیک نمایید