پیش فروش برلیانس C3 و عرضه در شهریور 96
 صبح دوشنبه پارس‌خودرو شرایطی را فراهم آورد تا جدیدترین محصول این شرکت مورد تست و بررسی خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو قرار گیرد.
برلیانس C3 جدیدترین محصول این شرکت است که نسخه ارتقایافته برلیانس H320 به‌شمار می‌رود. از آن‌جایی که اخیرا تب خودروهای هاچ‌بک کراس در بازار داغ شده است، پارس‌خودرو برای رقابت با رقبای دیگر به فکر ارائه نسخه جدیدی از برلیانس افتاد تا خلأ نبود هاچ‌بک کراس را در سبد محصولات برلیانس این شرکت پر کند. در واقع می‌توان گفت برلیانس C3 همانند رنو ساندروی استپ‌وی از لحاط فنی تفاوتی با رنو ساندرو نداشته و از لحاظ فنی و عملکرد، تفاوتی با نسخه اصلی H320 ندارد.

تنها تفاوت این خودرو را می‌توان در ظاهر آن دید که البته این تغییرات ظاهری به افزایش ۵ سانتی‌متری ارتفاع خودرو منجر شده است.‌ پیش از شروع تست، نشست خبری با حضور مدیر مهندسی و توسعه محصول شرکت پارس خودرو برگزار و در آن به معرفی اجمالی برلیانس کراس C3 پرداخته شد.

در این مراسم پژمان شادچهره، مدیر مهندسی و توسعه محصول شرکت پارس‌خودرو از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی ۴۰درصدی خودروی جدید برلیانس کراس این شرکت تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: «نخستین خودروی تولیدی ایران با استاندارد یورو ۵ به‌زودی وارد بازار می‌شود. همچنین سهم داخلی‌سازی این خودرو در حال حاضر ۲۰ درصد است که شامل تایرها، شیشه‌ها، بخشی از سیستم تعلیق، صندلی‌های خودرو، کمربندهای ایمنی و سیستم اگزوز می‌شود، این موضوع با همکاری قطعه‌سازان داخلی و با نظارت و تایید شرکت برلیانس انجام می‌گیرد.»

تغییرات نمای خارجی C3 نسبت به H320 :
برلیانس C3 خودرویی است که در رده هاچ‌بک‌های کراس جای می‌گیرد. هاچ‌بک کراس در واقع از لحاظ ظاهری بر مبنای نمونه هاچ‌بک شکل گرفته است.
بر همین اساس می‌توان گفت C3 همان H320 است که قواعد مربوط به کراس شدن را رعایت کرده؛ اضافه شدن گلگیرهای پلاستیکی مشکی رنگ در سراسر بدنه، نوشته Cross روی درهای جلو، جلو پنجره متفاوت و همچنین نصب دو روف‌رگ روی سقف خودرو، از جمله تغییراتی به حساب می‌آید که برلیانس هاچ‌بک را به یک کراس جدید تبدیل کرده است.

نکته قابل توجه در این خودرو، انتخاب سه‌رنگ برای آن است که به نوعی تنوع رنگ بیشتری را برای خریداران پدید آورده، سه رنگ مشکی، سفید و نقره‌ای رنگ‌هایی هستند که می‌توان برای سقف این خودرو انتخاب کرد.

باید خاطر‌نشان کرد افزایش ارتفاع این خودرو به شکلی انجام شده است تا سبک اصلی سیستم تعلیق تغییر نکند. البته به گفته مدیران فنی برلیانس، با اینکه اصول فنی سیستم تعلیق C3 نسبت به H320 ثابت مانده ولی از نظر کد فنی و نوع قطعات با نسخه هاچ‌بک متفاوت بوده و این افزایش ارتفاع فقط به خاطر بحث ظاهری انجام نشده است.

این افزایش ارتفاع ۵ سانتی‌متری به‌گونه‌ای است که دو سانتی‌متر ارتفاع کف خودرو از زمین، نسبت به H320 بلندتر، همچنین ۳ سانتی‌متر دیگر به دلیل نصف روف‌رگ اضافه شده است.

برلیانس C3 در واقع از مشخصات فنی مشابه H320 بهره‌ می‌برد. این خودروی جدید برخلاف سایر محصولات برلیانس، تنها با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته به بازار عرضه می‌شود. نیروی پیشران این خودرو نیز از یک موتور چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۱۴۹۸ سی‌سی تامین می‌شود. این پیشرانه قادر است نیروی معادل ۱۰۳ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۸نیوتون‌متر را در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید کند

امکانات رفاهی و نمای داخلی :
نمای داخلی C3 در اصل با H320 هیچ تفاوتی ندارد. کیفیت متریال به‌کار رفته و کیفیت مونتاژ نیز قابل قبول است. یکی از نکات قابل توجه، انتخاب دو رنگ مشکی و کرم برای تریم داخلی است.
تضاد رنگ درون کابین و وجود سیستم مولتی‌مدیا به همراه نمایشگر لمسی مجهز به سیستم GPS و پورت‌های ورودی USB و AUX، از نکات قابل توجه در کابین این خودرو است. البته استفاده از سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز یکی از جذابیت‌های C3 به‌شمار می‌آید.

به‌صورت خلاصه نمای داخلی را باید با در نظر گرفتن بازه قیمتی زیر ۶۰ میلیون تومان و در مقایسه با رقبای هم‌رده چون دانگ‌فنگ H30 کراس و رنو ساندروی استپ‌وی در نظر گرفت که در این صورت، دارای طراحی قابل قبول و زیبایی است.

همچنین امکانات رفاهی دیگری از جمله سانروف، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ریموت، تنظیم برقی‌ آینه‌های جانبی، کامپیوتر سفری، تنظیم نور صفحه کیلومتر و سیستم الکترومغناطیسی بازکردن در صندوق عقب، این خودرو را به گزینه‌ای معقول در بازار تبدیل می‌کند.

نیروی تولید‌شده موتور توسط گیربکس اتوماتیک چهار سرعته، که مربوط به شرکت کره‌ای هیوندای پاورتک است، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیکل ترکیبی مصرف سوخت این هاچ‌بک کراس حدود ۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سطح استاندارد آلایندگی برلیانس C3 یورو ۵ است. همچنین سیستم تعلیق در قسمت جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در قسمت عقب از نوع نیمه‌مستقل پیچشی تورشن‌بار است.

پشت فرمان برلیانس C3
برلیانس یکی از برندهای چینی بازار ایران است که به‌واسطه طراحی ظاهری قابل قبول و جوینت‌ونچرهای کوچک و بزرگی که با کمپانی ب‌ام‌و دارد، توانست تا حد زیادی سهم خود را از بازار خودروی کشور کسب کند.
همین موضوع باعث شد بسیاری از مردم با خرید برلیانس H320 رضایت نسبی را از خودروی خود داشته باشند. ما نیز با این دیدگاه پشت فرمان این خودروی تازه‌وارد که تنها از ظاهری جدید بهره‌ می‌گیرد، نشستیم تا ببینیم برلیانس C3 کراس چه چیزی در چنته دارد.

نوع طراحی صندلی‌ و فرمان در قسمت راننده به‌گونه‌ای بوده که افراد قدبلند ممکن است هنگام سوار و پیاده شدن کمی با مشکل روبه‌رو شوند. به هرحال وقتی پشت فرمان این خودرو می‌نشینید، نکته خاصی توجه شما را به خود جلب نمی‌کند.
دید کافی یکی از مسائلی است که در برلیانس C3 می‌تواند شما را از فضای اطراف خودرو مطلع کند و به شما اطمینان خاطر دهد. از آن‌جایی که تیم حاضر در روز تست از تعداد زیادی خبرنگار تخصصی تشکیل شده بود، در هر خودرو ۵ سرنشین وجود داشت که همین موضوع کار تست و بررسی را راحت‌تر می‌کرد زیرا علاوه بر بحث و گفت‌وگو درباره مسائل فنی خودرو، ظرفیت و کشش حقیقی خودرو نیز نمایان می‌شد.

البته فضای قسمت صندوق را می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد. اما نکته اصلی، فضای درون کابین است که با وجود تکمیل بودن ظرفیت، راحتی نسبی را به سرنشینان ارائه می‌کرد.

البته باید به این موضوع اشاره شود که یقینا سفرهای طولانی‌مدت، خستگی زیادی را برای سرنشینان به همراه خواهد داشت. همچنین می‌توان عملکرد موتور ۵/۱ لیتری را قابل قبول ارزیابی کرد.
این درحالی است که با وجود تکمیل بودن ظرفیت سرنشینان و فضای بار، از کشش خودرو تا حدی کاسته شد. عملکرد گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک، به‌گونه‌ای است که هنگام تعویض دنده‌ها، کمترین تکان و کوبش به کابین منتقل می‌شود اما از طرفی تاخیر و ممانعت در برابر دنده‌های معکوس، یکی از نکاتی است که رانندگی اسپرت برلیانس C3 را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

البته این موضوع به دلیل کاهش آسیب به گیربکس توسط شرکت سازنده برنامه‌ریزی شده است. اما از آنجایی که برلیانس C3 خودرویی اسپرت و جوان‌پسند به حساب می‌آید، پارامترهایی چون کشش و شتاب اولیه خوب، در اولویت قرار دارند. برای بررسی بهتر و دقیق‌تر، خودرو را به مسیر خاکی بردیم تا عملکرد سیستم تعلیق را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اما نکته‌ای که این خودرو را در مقایسه با رقبا یک گام جلوتر می‌برد، سیستم فرمان برقی آن است که هنگام رانندگی، راحتی و آسایش بیشتری را به همراه دارد.

در کل می‌توان گفت برلیانس C3 که قرار است در نمایشگاه خودروی مشهد قیمت‌گذاری شود، با امکانات رفاهی مناسب و ظاهر اسپرتی که دارد می‌تواند رقابت نزدیکی را با رقبایش داشته باشد. انتظار می‌رود از اواخر تابستان شاهد ورود و تردد این خودرو در خیابان‌های کشور باشیم.
 

برلیانس C3برلیانس C3

 

برلیانس C3برلیانس C3