بررسی تویوتا یاریس مدل 2015

 طی سال ها، خودروی های جمع و جور با قیمت پایین، عملکرد خوبی از خود نشان دادند و اکنون به بیش از یک وسیله برای حمل و نقل تبدیل شده‌اند. این خودروهای جمع و جور دارای آپشن ها و خصوصیاتی هستند که پیشتر در خودروهای بزرگ تر و گران تر دیده می‌شد. تویوتا یاریس هاچ بک مدل 2015 علی رغم وجود برخی کمبودها، در صدر خودروهای همکلاس خود قرار دارد. خواستنی بودن خصوصیتی است که یاریس در آن به خود می‌بالد. این زیبای ژاپنی دارای چابکی و چالاکی بسیار خوشایندی در اطراف شهر است و با داشتن سیستم تعلیق توانای خود، عملکرد بسیار خوبی به هنگام عبور از پیچ ها با ثبات چشمگیر خودرو از خود نشان می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که این محصول تویوتا رانندگی آسان و خوشایندی را در اختیار راننده خود قرار می‌دهد و همچنین، با طراحی داخلی جادار و صندلی های عقب کاملا راحت حتی برای بزرگسالان، رضایت بسیاری از خریداران خود را جلب می‌کند. در کابین آن نیز، از طراحی منسجم و مواد با کیفیت استفاده شده است. طراحی بسیار سخاوت مندانه‌ و امکانات رفاهی همانند درگاه نمایشگر لمسی، درگاه سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه و درگاه اتصال USB/iPod به همراه سیستم تهویه، قفل و آینه های برقی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع در تمامی تیپ ها که جزو تجهیزات استاندارد هستند، از دیگر امکانات به کار رفته کمپانی سازنده در یاریس محسوب می‌شوند.

 

 جالب است بدانید که تعدادی از رقبا در برخی جهات، برتر از یاریس ظاهر می‌شوند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک قدیمی این زیبای ژاپنی یک گام پایین تر از گیربکس های شش سرعته یا متغیر پیوسته اتوماتیک موجود در برخی رقبایش می‌باشد و همین موضوع قدرت مانور را از یاریس می‌گیرد. همچنین برخی از آنها، از نظر کیفیت رانندگی و هندلینگ بهتر یا گنجایش فضای بار برتر هستند. کلاس خودروهای جمع و جور انباشته از طراحی های جذابی است که به هر خریداری نهیب می‌زند. خریدارانی که در جستجوی خودروهای چندمنظوره هستند، باید نگاهی به هوندا Fit مدل 2015 که دارای طراحی منحصر به فرد صندلی های عقب با فضای بار مناسب و فضای لازم برای سرنشینان هست، داشته باشند. برای آنهایی که به عملکرد خودرو اهمیت می‌دهند، فورد Fiesta به دلیل ارایه رانندگی سرگرم کننده در این کلاس با در اختیار داشتن جذاب ترین کابین، می‌تواند گزینه خوبی باشد. رانندگانی که به دنبال جایگزین هایی خوش ترکیب هستند، باید نگاهی به هیوندای اکسنت و کیا ریو 2015 بیندازند؛ به این دلیل که آنها  در دو تیپ سدان و هاچ بک، کابین جادار، ظاهری مناسب و قدرت اسب بیشتری از یاریس را به خریداران خود عرضه می‌کنند. خریداران با بودجه کمتر می‌توانند به بررسی سدان نیسان Versa بپردازند، چون در بازار کنونی در میان خودروهای جدید تازه وارد قیمت کمتری دارد.



تویوتا یاریس مسلما رهبر این کلاس نیست، اما خصوصیات سخاوتمندانه، قیمت مناسب و قابلیت اعتماد را در پرونده خود دارد و همین موارد این خودرو را به انتخابی ارزشمند برای طرفدارانش تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که اصلاحات صورت گرفته در این خودرو، ظاهری به روز تر، با رانندگی بهتر و فضای داخلی دلنشین تری به آن بخشیده است. از میان خودروهای مختلف به دلیل وجود فراز و نشیب های متعدد و تنوع آنها، باید اتومبیل مناسب خود را بیابید.   

 
طراحی بدنه و امکانات رفاهی

تویوتا یاریس 2015 خودرویی جمع و جور است که به صورت هاچ بک دو یا چهار درب به خریداران عرضه می‌شود. این در حالی است که تیپ های L و LE به هر دو صورت و تیپ اسپرت SE تنها به صورت چهار درب موجود هستند. رینگ های فولادی 15 اینچی، قفل مرکزی و شیشه های برقی، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان با قابلیت بالا و پایین شدن، کامپیوتر سفری، صندلی های عقب تاشو با نسبت 40/60، درگاه سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با نمایشگر لمسی 6.1 اینچی، CD پلیر، رادیو HD، درگاه کمکی صوتی و درگاه اتصال USB/iPod از جمله تجهیزات استاندارد تیپ L محسوب می‌شوند. تجهیزات اضافی یا جایگزین شده تیپ LE شامل رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، آینه های جانبی برقی، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، طراحی داخلی متالیک، دستگیره های داخلی کرومی درب ها و دکمه های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان هستند. افرادی که تیپ SE را برای خرید انتخاب می‌کنند، می‌توانند رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، چراغ های جلو پروژکتوری، چراغ های حرکت در روز LED، چراغ های مه شکن، عناصر و تزیینات خاص بدنه، بادشکن عقب (در تیپ های L و LE جزو تجهیزات سفارشی می‌باشد)، سیستم تعلیق اسپرت، تایرهای اسپرت، ترمز دیسکی چهار چرخ، روکش چرمی غربیلک فرمان و پدل شیفتر، و روکش پارچه ای ارتقا یافته را برای خودروی خود داشته باشند. از تجهیزات سفارشی تمامی تیپ های یاریس می‌توان به سیستم مسیریاب ماهواره ای  اشاره کرد.

 
قدرت و عملکرد موتور

تویوتا یاریس 2015 به صورت دیفرانسیل جلو، با موتور چهار سیلندر تخت 1.5 لیتری با 106 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 140 نیوتن متر ارائه می‌شود. در این خودروی زیبا دو گیربکس موجود است : پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک. گیربکس دستی در تیپ دو درب L و چهار درب SE به صورت استاندارد و گیربکس اتوماتیک در این تیپ ها جزو تجهیزات سفارشی محسوب می‌شود؛ این در حالی است که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تنها در تیپ هاچ بک چهار درب L و تیپ های LE وجود دارد. در تست شتاب، یاریس چهار درب با گیربکس پنج سرعته دستی شتاب 9.3 ثانیه ای را برای خود ثبت کرده است، در حالی که این میزان در تیپ های چهار درب مجهز به گیربکس اتوماتیک 10.7 ثانیه می‌باشد. هر دو این زمان ها برای این کلاس مناسب هستند، اما رقبایی همانند شورولت سونیک توربو و هوندا Fit، در این خصوص سریع تر عمل می‌کنند. مصرف سوخت یاریس مجهز به گیربکس دستی در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 8، 9 و 7 لیتر و برای تیپ مجهز به گیربکس اتوماتیک به ترتیب 8، 9 و 7 لیتر تخمین زده شده است. گفتنی است، این اعداد یاریس را به عنوان برترین خودروی کلاس خود معرفی نمی‌کند.

 
ایمنی

ترمز ضدقفل (ترمز کاسه ای عقب برای تمامی تیپ ها به جز SE که از ترمز دیسکی در چهار چرخ بهره می‌برد)، کنترل کشش و پایداری، محافظ سر،  کیسه هوای جانبی صندلی های جلو، پرده ای جلو و عقب، بالشتکی صندلی های جلو و زانویی راننده از جمله تجهیزات ایمنی در نظر گرفته شده کمپانی تویوتا برای یاریس محسوب می‌شوند. در تست ترمز، یاریس LE چهار درب با ترمزهای کاسه ای عقب در فاصله 38 متری متوقف شد که نسبت به میزان متوسط این کلاس، کمی زیاد است. در تست تصادف، هاچ بک چهار درب یاریس موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره در ایمنی تصادف، با چهار ستاره از نظر ایمنی برخورد از جلو و پنج ستاره برخورد از بغل شد. موسسه ایمنی بزرگراه ها به این زیبای ژاپنی رتبه "خوب" را از نظر ضربه از جلو، بغل و مقاومت سقف، تکیه گاه صندلی و مقاومت پشتی در ضربات خفیف داده است. همچنین این موسسه به یاریس رتبه "میان مرزی" را از نظر مقاومت قسمت جلویی خودرو در ضربات شدید می‌دهد. این امتیاز کم در خودروهای این کلاس، کاملا معمولی است.

 
طراحی داخلی و امکانات خاص  

استفاده از امکانات داخلی یاریس کار ساده و آسانی نیست. مجموعه ای گیج برای خواندن، و یک سرعت سنج بزرگ که درست در جلوی راننده تعبیه شده است، وجود دارد. برای افرادی که نگران دید کم خودروهای جمع و جور در جاده هستند، باید بگوییم علی رغم نداشتن فرمان تلسکوپی که می‌تواند برای رانندگان قد کوتاه و بلند مشکل ساز باشد، ارتفاع بلند صندلی های جلو به افراد دید خوبی از جاده می‌دهد. در عقب نیز، جای پای کافی وجود دارد و افراد دارای قد بیشتر از متوسط نیز، از فضای کافی سر آن ابراز رضایت می‌کنند. ابزارها نیز، در این خودرو به خوبی قرار گرفته‌اند و هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. این زیبای ژاپنی نیز، با تجهیزات استاندارد دارای تکنولوژی بالا همانند درگاه نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه و درگاه اتصال USB، درست همان چیزی است که خریدار انتظار دارد. یاریس چهار درب دارای فضای بار 0.44 مترمکعب (در تیپ های دو درب 0.43 متر مکعب) پشت صندلی های عقب می‌باشد. شما می‌توانید با خرید شورولت سونیک با 0.54 مترمکعب و نیسان Versa با 0.53 مترمکعب، فضای بار بیشتری داشته باشید. تاشدن صندلی ها نیز، به افزایش این فضای بار کمک می‌کند؛ اما حتی با این کار، یاریس هنوز در تعقیب اکثر رقبایش به ویژه هوندا Fit می‌باشد.

 
تجربه رانندگی

مطابق انتظاراتی که اکثر مردم از این کلاس خودرویی دارند، قدرت 106 اسب بخاری تویوتا یاریس کافی می‌نماید. این خودروی زیبا شهامت لازم برای عبور از جریان ترافیک شهری را دارد و در سرعت بزرگراه هیچ مشکلی ندارد؛ اگرچه برای رسیدن به سرعت دلخواه کمی باید صبور بود. بسیاری از رقبای اصلی یاریس عضلانی هستند. ابزاری که هیچ کمکی نمی‌کند، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک آن است که یادگاری از گیربکس های شش سرعته اتوماتیک یا متغیر پیوسته در رقبای جدیدتر است که امکان استفاده بهتر از قدرت موتور جانشین کوچک را فراهم می‌کند. اگر گیربکس دستی برایتان مشکل نباشد، می‌تواند به این خودرو از دو منظر شتاب و مصرف سوخت نگاه کنید. یاریس در پیچ کاملا محکم و دارای رانندگی نرمی است. فرمان پذیری سریع تیپ SE، ارتقای ترمزها و سیستم تعلیق، آن را به یکی از مدل های اسپرت تر یاریس 2015 اضافه کرده است، اما از نامیدن آن به اسم یک خودروی اسپرت اجتناب می‌کنیم.

 

 

بررسی تویوتا یاریس مدل 2015

بررسی تویوتا یاریس مدل 2015

بررسی تویوتا یاریس مدل 2015