بررسی مشخصات فنی دو محصول جدید رنو در ایران ( رنو کپچر و رنو رنو کلیو)

هاچ بک شهری و معروف رنو کلیو که می تواند در عمل جایگزین و رقیبی برای خانواده پژو 206 باشد و رنو کپچر که در واقع یک کراس اوور سایز کوچک شهری است که در سایت اسپانیایی شرکت رنو تولید می شود.

 

رنو کلیو ، هاچ بک اسپرت

پیشینه معرفی و تولید رنو کلیو به اوایل دهه 90 میلادی باز می گردد،این خودرو در واقع ادامه دهنده راه موفقیت آمیز مدل جادواده رنو 5 است که سال ها در بازار یکه تازی می کرد.بر اساس اطلاعات اولیه چهارمین نسل از رنو کلیو که در سال 2012 معرفی شد برای تولید (مونتاژ) توسط ایران خودرو در نظر گرفته شده است.این هاچ بک دوست داشتنی و ایمن به خصوص از نظر طراحی ظاهری جذابیت های فراوانی دارد و در بازار فروش اروپا از خودروهای موفق محسوب می شود.کلیو نسل چهارم نسبت به مدل های قبلی خود اندکی رشد ابعادی را تجربه کرده است اما بازهم در کلاس هاچ بک های سایز متوسط و خودروهای کلاس کامپکت جای می گیرد.این خودرو هم اکنون علاوه بر فرانسه در سایت ترکیه شرکت رنو نیز تولید می شود.

 

رنو کپچر ، کراس اوور شهری
رنو کپچر به عنوان یک خودرو شاسی بلند شهری (کراس اوور) دیفرانسیل جلو در سال 2013 معرفی شد تا به نیاز مشتریان علاقه مند به خودروهای شاسی بلند شهری پاسخ دهد.این خودرو اشتراکات فراوانی با رنو کلیو دارد و از طراحی ظاهری جذاب و آپشن های فراوانی برخوردار است.کپچر همچنین موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در آزمون تصادف موسسه اروپایی EURO N CAP شده است و از طیف گسترده ای از پیشرانه های بنزینی و دیزلی کم مصرف و اقتصادی بهره می گیرد.با این ویژگی ها کپچر در بازار فروش نسبتا موفق ظاهر شده و پس از خودروهای موفقی چون نیسان جوک و رنو داستر، فروش قابل توجهی را تجربه می کند.

 

مشخصات فنی

رنو کلیو به مجموعه از پیشرفته ترین پیشرانه های بنزینی و دیزل رنو مجهز شده است.از آنجا که احتمال ورود مدل های دیزل به کشورمان بسیار ضعیف است.تنها به بررسی پیشرانه های بنزین سوز می پردازیم.این پیشرانه ها شامل یک نمونه چهار سیلندر 1.2 لیتری 16 سوپاپ با توان تولیدی 75 اسب بخار،نمونه 3 سیلندر توربوچارجر با تنها 0.9 لیتر حجم و ماکسیمم قدرت 90  اسب بخار می شوند.این پیشرانه اتفاقا برای مدل رنو کپچر نیز استفاده می شود و از همین رو احتمال استفاده از آن برای بازار داخلی کشورمان چندان کم نیست.نمونه دیگری از همین پیشرانه با قدرت بیشتر (120 اسب بخار) هم وجود دارد که البته برای رنو کپچر استفاده نمی شود. بخش رنو اسپرت، مدل ویژه و سریعی از رنو کلیو را با پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می کند که 197 اسب بخار قدرت دارد و با توجه به این گفته مدیرعامل ایران خودرو که از اقتصادی بودن و مصرف صدی پنج لیتر رنو کلیو سخن گفته اند.ورود چنین نمونه سریع و جالبی از کلیو به بازار داخلی کشورمان بسیار بعید به نظر می رسد.رنو موتور دیگری با حجم 1.2 لیتر را با قدرت تولیدی 116 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 190 نیوتن متر برای مدل کپچر استفاده می کند که بازهم بسیار اقتصادی است و به شکل رسمی در هر صد کیلومتر تنها 5.4 لیتر سوخت می سوزاند.به هرحال با چنین توضیحی واضح است که همان نمونه 90 اسب بخاری سه سیلندر توربو بیشترین شانس را برای ورود به ایران زمین دارد و می تواند به شکل همزمان نیرو بخش هر دو مدل باشد.گیربکس های 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک برای هر دو خودرو قابل انتخاب است،این در حالیست که شتاب صفر تا صد هر دو مدل با موتور 90 اسبی در محدوده 12.2 الی 13.0 ثانیه بر آورد می شود و با این حساب باید گفت که این رنوهای جدید علیرغم بهره مندی از پیشرانه های مدرن،پیشرفته و اقتصادی از نظر عملکرد نمی توانند خودروهای جذاب و سریعی باشند.گفتنی است که هر دو خودرو رنو کلیو و رنو کپچر بر روی پلت فرم یکسانی موسوم به رنو / نیسان B پلت فرم شکل گرفته اند و به همین دلیل از نظر ابعاد، وزن، مشخصات ایمنی و مجموعه های فنی اشتراکات فراوانی دارند.همچنین هر دو خودرو با آرایش موتور جلو ، دیفرانسیل جلو عرضه می شوند.