هزینه نگهداری و تعمیر خودروهای اروند باعث عدم استقبال شده است
 
 

 سید کورش حسینی زاده سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری شوشان در خصوص چرایی عدم تجهیز ناوگان تاکسیرانی با خودروهای پلاک اروند گفت: از سال 90 تاکنون 8 بار به وزارت کشور نامه زده ایم که ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز به خصوص در زمینه تاکسیرانی ناوگانی فرسوده و نیاز به نوسازی دارد، اما تنها پاسخی که به ما ارائه شد این بود که ایران خودرو آمادگی تحویل خودرو به ما را دارد ولی پول را برای تحویل خودروها نقد می خواهد و واقعا چنین موضوعی در توان نیست.

وی ادامه داد: سابق بر این قرار بود خودروها به صورت اقساط به رانندگان تحویل داده شود به نحوی که اگر قیمت خودرو 28 میلیون تومان است 4 میلیون تومان خرید خودرو راننده تاکسی شود، 4 میلیون تومان را بانک بدهد و 20 میلیون تومان هم آورده راننده باشد، اما وقتی به سود 28 درصد رسیدیم بسیاری از این موضوع صرف نظر کردند و به دنبال صندوق مهر امام رضا (ع) هستیم تا از تسهیلات آن بهره مند شویم، زیرا جدای از بحث دلالی که در خودروهای منطقه آزاد اروند وجود دارد متاسفانه هزینه نگهداری و تعمیر خودروهای پلاک اروند بسیار بالاست و راننده تاکسی نمی تواند هر از مدتی بین 400 تا 700 هزار تومان هزینه تعویض روغن بدهد و یا اینکه برای تعویض لاستیک ها هزینه یک میلیون تومانی پرداخت کند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز بیان داشت: در حال حاضر 903 نفر در اهواز متقاضی تعویض تاکسی های خود هستند و نیازسنجی که صورت گرفته است 1003 مورد هم باید به ناوگان اضافه شود، همچنین اینکه بین 6500 تا 7000 خودرو هم در اهواز مشغول مسافرکشی با عنوان تاکسی هستند.

وی گفت: در سنوات گذشته درخواست ما برای ورود تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی از وزارت کشور 3000 خودرو بوده است، اما امسال این درخواست به 1000 مورد رسیده است ولی آیا این درخواست به نتیجه می رسد یا نه هنوز مشخص نیست.

حسینی زاده اضافه کرد: برای وارد کردن هر خودرویی به ناوگان حمل و نقل عمومی باید تمام شرایط را سنجید، مثلا شرایط آب وهوایی اهواز به گونه ایی است که پژو و سمند اگر خواسته باشند روزانه 10 ساعت کار کنند بیشتر از 2 سال نمی توانند کار کنند و به لحاظ موتوری و بدنه و کولر فرسوده می شوند، از طرفی خودروهای مجهز هم زیر 45 میلیون تومان قیمت ندارد، یا اینکه برخی از خودروهای منطقه آزاد اروند وارداتی از کشور چین هستند و آلیاژ موتور آنها به هیچ عنوان جوابگوی شرایط آب و هوایی اهواز نیست و سیستم موتوری و کولر آن در گرمای بالا به شدت آسیب می بیند و قطعا راننده ما را دچار مشکلات فراوانی می کند و از این رو باید برای هر اقدامی مسائل کارشناسی شود.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز  گفت: برای وارد کردن خودرو همیشه 4 مولفه مد نظر ما بوده است، اولین مولفه شرایط آب و هوایی است، دومین مولفه قیمت مناسب است تا راننده بتواند از عهده خرج و مخارج آن برآید مثلا تعویض روغن این خودرو بالای 400 هزار تومان است و تعویض لاستیک بالای 700 هزار تومان و راننده نمی تواند از عهده مخارج خدمات پس از فروش آن برآید.

وی تصریح کرد: بدنبال این هستیم که تا پایان سال خبرهای خوبی به مردم بدهیم و خوشبختانه استاندار خوزستان طی ابلاغیه دستور داده اند به عنوان پایلوت از خودرو اروند به صورت پایلوت در راه آهن و فرودگاه استفاده کنیم، کما اینکه ما بر این باوریم که قشر ضعیف جامعه ما نیازمند خدمات بهتر هستند و از طرفی هم مجبور هستند با حداقل درآمد زندگی کنند و همین مسئله باعث شده که راننده تاکسی ضعیف بماند و از عهده مخارج خودروهای خارجی برنیاید.

حسینی زاده در پایان گفت: ما باید طبق درآمد راننده های تاکسی به آنها خودرو واگذار کنیم، در غیر این صورت نه به هدفمان که نوسازی ناوگان است می رسیم، نه اینکه می توانیم راننده ها را مجاب به خرید خودرو کنیم.