تجربه رانندگی با کیا اپتیما 2014 و بررسی تغییرات مدل جدیدپیش از شروع این مطلب، بیایید سوالی مطرح کنیم. هدف شما از خرید یک خودرو چیست؟ می‌خواهید به‌روز باشید؟ امکانات بیشتر می‌خواهید؟ توقع کیفیت بالاتری دارید؟ خودرویی می‌خواهید که از نظر فنی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد؟ به دنبال فضای بیشتر و در نتیجه راحتی سرنشینان هستید؟ حال این سوالات را از زاویه دید خودروساز بررسی می‌کنیم! هدف یک خودروساز از تولید یک محصول چیست؟ برتری در بین رقبا؟ فروش بیشتر؟ رضایت بیشتر مشتری؟ ارائه امکانات بالاتر جهت رفاه خریدار؟ سود دندان‌گیرتر؟ تجربه نشان داده هرقدر وجه اشتراک سوالات مطرح شده توسط خودروساز و خریدار بیشتر باشد، در نتیجه محصول موفق‌تر خواهد بود. شاید این رمز موفقیت خودروسازان کره‌جنوبی طی سالیان گذشته باشد؛ و البته جسارت، ریسک پیشرفت و ورود به بازارهای بالاتر و به‌کار‌گیری نیروهای زبده و متخصص نیز در این موفقیت بی‌تاثیر نیست. شاید همین عوامل دلیلی بر پیشرفت سریع‌تر خودروسازان کره جنوبی نسبت به خودروسازان ایرانی باشد. با اینکه صنعت خودرو در ایران کمتر از 20 سال پس از کره جنوبی جان گرفت، اما به دلیل استراتژی اجرایی قوی‌تر، این فاصله به مرور زمان بیشتر شد؛ تا جایی که در سال 2010، کیاموتورز به لیست 100 خودروساز برتر جهان پیوست و با 4.1 بیلیون دلار ارزش سهام در جایگاه 87 ایستاد. با این توضیحات و دیدگاه، امروز به سراغ یکی از موفق‌ترین محصولات کیاموتورز در دهه اخیر می‌رویم.
ادامه مطلب

سدان سایز متوسط کره‌ای؛ کیا اپتیما‌، در سال 2000 روی پلت‌فرمی مشترک با هیوندای سوناتا (پلت‌فرم Hyundai-Kia Y4) طراحی و در سایت‌های مونتاژ چین، روسیه و کره جنوبی روی خط تولید قرار گرفت. نسل دوم این خودرو در سال 2005 و با شاسی مشترک با هیوندای سوناتا، هیوندای آزرا و کیا کارنس و با طیف کاملی از پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر، معرفی شد و پس از 3 سال تولید، در سال 2008 دستخوش فیس‌لیفت شد که چندی بعد، کیا اپتیمای فیس‌لیفت با پیشرانه V6، 2.7 لیتری توسط گروه خودرویی اطلس خودرو وارد کشور شد و البته به دلیل استفاده از پیشرانه قوی‌تر از اصلی‌ترین رقیب هموطن که همان خواهر دو‌قلوی خود، سوناتا باشد و البته قیمت مناسب، مورد استقبال قرار گرفت. اگرچه در سال اول عرضه این خودرو، اپتیما از کمبود شدید خدمات پس از فروش، خصوصا در زمینه تامین قطعات ظاهری رنج می‌برد، اما چندی پس از ورود پیتر شرِیر (مدیر اسبق دپارتمان طراحی آئودی) به دپارتمان طراحی کیا موتورز، سومین نسل از اپتیما با کد نسل TF، بر پایه پلت‌فرمی مشترک با سوناتا YF برای عرضه در بازار جهانی آماده شد و از اواسط سال 2012 توسط عاملیت این کمپانی در ایران، به بازار داخلی راه پیدا کرد. در نمایشگاه وسایل نقلیه 2013 نیویورک، چهره سومین نسل این خودرو دچار فیس‌لیفت مینور شد و امکانات به‌روزتری روی محصول پرفروش کیاموتورز قرار گرفت که چندی است توسط اطلس خودرو به بازار تزریق شده است.
شاید بزرگ‌ترین حسن انتخاب یک محصول از کیاموتورز، پختگی و خشونت بیشتر طراحی بدنه‌ نسبت به لاین آپ هیوندای باشد. کیاموتورز از اندک خودروسازان آسیای شرقی است که از طراحی به سبک «هرچه کج و معوج‌تر بهتر»(!)، فاصله گرفته. برای مثال نسل جدید تویوتا پرادو، هیوندای سوناتا YF، لکسس IS جدید، نیسان قشقایی و محصولات اینچنینی به سراغ طراح‌های ساختارشکن پیش رفته‌اند. گرچه ظاهر اینگونه خودروها در ابتدای ورود به بازار بسیار زیبا و خوشایند به نظر می‌رسند اما پس از گذشت مدتی‌، خسته‌کننده می‌شوند. اما به لطف پیتر شرِیر و تیم اجرایی قدرتمندش، زبان طراحی کیا با چاشنی آلمانی (آن هم از جنس آئودی) در هم آمیخته و محصولات جدید این خودروساز خلق می‌شوند. کیا اپتیما به عنوان یک سدان سایز متوسط، اما با حالت بدنه‌ای نزدیک به کوپه‌های چهاردر‌ (همانند مرسدس CLS، ب‌ام‌و سری6 گرن کوپه و آئودی A7)؛ یکی از زیباترین محصولات حاضر روی خط تولید این کمپانی است. حالت بدنه‌ای پویا، با چراغ‌های متصل به جلوپنجره (چراغ‌های زنون با قابلیت گردش در پیچ سفارشی) که مجموعه‌ای از جزئیات مدرن و لوکس را در کمال سادگی در کنار هم جمع‌آوری کرده و در هماهنگی کامل با دریچه هوای بامپر جلو که از لحاظ شیب خطوط عضله با مجموعه فوق‌الذکر در تناسب کامل قرار دارند و همچنین چراغ‌های مه‌شکن LED چهارگانه قرار گرفته در طرفین سپر قرار دارند، چهره زیبایی از این خودرو به نمایش می‌گذارد. شیب تند سقف پانوراما در تقابل با شیشه‌های دودی طرفین کوتاه و در نتیجه پروفیل بلند قامت در‌ها (به نسبت ارتفاع خودرو)، در کنار رنگ مشکی خودرو مورد آزمایش، به اپتیما کارکتری خاص بخشیده که البته این وقار توسط رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی این خودرو تکمیل می‌شود. اما نمای عقب، سهم بسیار زیادی در انجام این فیس‌لیفت داشته که البته باید گفت، این تغییر شکل چراغ‌های عقب خودرو، تناسب طراحی بخش جلو و پشت را دچار مشکل کرده و البته شباهت آنها به چراغ‌های مورد استفاده در کیا سراتو نسل قبل، رنگ و بوی کهنگی به خودرو بخشیده. اگر اپتیمای قبل از فیس‌لیفت را در کنار این خودرو قرار دهید، طراحی خشن و شکسته چراغ‌های عقب نمونه پیش از فیس‌لیفت، بسیار جذاب‌تر جلوه می‌کند.
شاید اصلی‌ترین عنصر در طراحی یک سدان سایز‌متوسط، برقراری ارگونومی و تعبیه فضای داخلی مناسب برای راحتی بیشتر سرنشینان باشد. بعد از باز کردن قفل در با سیستم Keyless Enter (عملکرد این سیستم به این صورت است که شما تنها با همراه داشتن ریموت و با استفاده از دکمه‌های کوچک تعبیه شده روی دستگیره‌های در‌ها می‌توانید قفل خودرو را باز کنید) و استفاده از دستگیره‌های آسان‌بازشو، به کابین تماما سیاه خودرو برمی‌خورید. صندلی‌های خودرو با پوشش چرم مصنوعی مشکی و تنظیم برقی در 6 جهت مختلف با 3 حافظه برای ذخیره اطلاعاتی همچون میزان گودی کمر، ارتفاع کف، شیب پشت و ...، ساختار راحتی دارند و لبه‌های برآمده آن، بدن را در خود می‌گیرند. البته جنس به کار رفته برای صندلی‌ها، از راحتی سرنشینان می‌کاهد.
فضای پای راننده راحت است اما برای سرنشین کناری، به دلیل وجود صندوق داشبورد، افراد بلندقامت دچار مشکل می‌شوند. صندلی‌های راننده را تنظیم می‌کنیم و به بررسی بیشتر خودرو می‌پردازیم. غربیلک سه‌شاخه فرمان بسیار خوشدست و اسپرت است، اما تعدد دکمه‌های به کار رفته روی آن‌، از سیستم کروز کنترل با قابلیت تنظیم سرعت از روی فرمان گرفته تا کنترلگرهای سیستم صوتی و اینترفیس، ممکن است کمی مشکل‌ساز شود‌. اینجاست که شما تفاوت درک صحیح ارگونومی در شرکت‌های بزرگ اروپایی از قبیل مرسدس بنز را با شرکت کره‌ای به‌راحتی درک می‌کنید‌. کنسول وسط به سمت راننده متمایل شده و به هیچ وجه گیج‌کننده نیست. سیستم پخش صوت Infinity با خشاب سی‌دی 6 تایی، نمایشگر اطلاعات لمسی و 530 وات قدرت و در زیر آن نمایشگر اطلاعات دمای اتاق، بدنه و سیستم تهویه مطبوع Dual (در این سیستم شما می‌توانید دمای خروجی از دریچه‌های هر سمت را مطابق میل سرنشین آن سمت تنظیم کنید) قرار گرفته که با تریم مشکی پیانو مزین شده و در قابی چرمی قرار گرفته. کمی پایین‌تر دکمه بزرگ ترمز‌دستی برقی، فندک و خروجی برق 12 ولت و ورودی‌های AUX و USB سیستم صوتی قرار گرفته‌اند. محفظه میانی تعبیه‌شده مابین صندلی‌ها با پوشش چرم، استراحتگاه خوبی برای آرنج‌هاست و البته گردش هوای سرد در این محفظه، می‌تواند مواد غذایی یا بهداشتی را برای مدتی خنک نگه دارد.
اگر نیم‌نگاهی به ردیف دوم داشته باشیم، فضای جلوی پای خودرو نسبتا خوب است و با وجود قد 180 سانتی‌متری راننده و 190سانتی‌متر برای نگارنده در صندلی ردیف عقب، چندان مشکلی وجود نخواهد داشت. البته شیب بخش انتهایی سقف کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد و همچنین ارتفاع کم شیشه‌های عقب نیز، دید سرنشینان ردیف دوم را محدود می‌کند. البته به دلیل وجود سانروف دو‌حالته به همراه سقف پانوراما (به صورت سفارشی نصب می‌شود) که پس از باز شدن دو شیشه سقفی در جلو و عقب خودرو پدید می‌آید، کمی از احساس خفگی خودرو می‌کاهد.
با توجه به اینکه گرمکن صندلی‌های جلو به صورت استاندارد عرضه می‌شود، عاملیت این محصول به شما این اختیار را می‌دهد که سردکن ردیف جلو و گرمکن و سردکن ردیف عقب را به صورت سفارشی انتخاب کنید.
مجموع 10 کیسه هوا در کنار آینه‌‌های برقی با گرمکن (قابلیت باز و بسته شدن آینه‌ها با قفل از روی سوئیچ)، دوربین دنده عقب (با نمایشگر روی کنسول وسط و راهنمای پارک)، یخ‌زدای شیشه جلو، چراغ‌های Daytime و ... از دیگر امکانات این خودرو هستند.
گروه هیوندای-کیا برای نسل سوم اپتیما رنج نسبتا کاملی از پیشرانه‌های 4 سیلندر دیزلی و بنزینی با قدرت متناسب عرضه کرده که در این میان پیشرانه 2.4 لیتری Theta II MPI با 178 اسب بخار قدرت برای بازار ایران برگزیده شده است. اگر پیشرانه GDI مورد استفاده روی نمونه‌های مخصوص آمریکای شمالی را در نظر نگیریم، این پیشرانه با حجم دقیق 2359 سی‌سی و تنفس طبیعی، قدرتمند‌ترین نیروگاه مورد استفاده روی این اتاق است. همچنین گشتاور 198 نیوتن‌متری این خودرو از طریق گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک (با قابلیت تعویض دنده با استفاده از شیفتر‌های پشت فرمان) به محور حرکتی جلو منتقل می‌شود. پای راست را روی پدال ترمز قرار داده و دکمه Start/Stop Engine را می‌فشاریم. صفحه کیلومتر روشن شده و عقربه‌های کیلومترشمار و دور موتور‌سنج تا آخرین حد رفته و بازمی‌گردند و تپش آرام قلب اپتیما‌ آغاز می‌شود. به لطف عایق‌های صوتی مناسب، هیچ صدایی به داخل خودرو نفوذ نمی‌کند. ترمز دستی را با استفاده از دکمه تعبیه‌شده در کنار لیور دنده آزاد می‌کنیم، دکمه مهار‌کننده لیور را فشرده و گزینهD ا(Drive) را انتخاب می‌کنیم. اپتیما آرام آرام شروع به حرکت می‌کند. آرام آرام دور را بالا برده تا ضربات تعویض دنده‌ها را بسنجیم. در کمال مسرت باید گفت که تعویض دنده‌ها با وقفه یا تاخیر قابل قبولی یکی پس از دیگری و در کمال آرامش انجام می‌گیرند. صدای پیشرانه در دورهای پایین به هیچ وجه زیاد نیست و گیربکس 6 دنده این خودرو در سفرهای درون‌شهری و البته مسافرت آرام خارج شهری، دور را در پایین‌ترین حالت نگه می‌دارد تا کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشیم. شاید به این نتیجه رسیده باشید که اکثر محصولات کیا و هیوندای از گیربکس‌های بسیار کند، خصوصا در معکوس دادن رنج می‌برند اما گیربکس اپتیما بدون قرار‌گیری در حالت دستی بسیار مناسب عمل می‌کند. البته باید گفت که حتی در این خودرو هم نمی‌توانید از یک معکوس سرعتی لذت ببرید چرا که پاسخگویی پدال گاز بسیار ضعیف و کند بوده. حتی اگر در حالت خلاص هم پدال گاز خودرو را بفشارید، دیرکرد افزایش دور موتور کاملا عیان است. همچنین صدای پیشرانه در دورهای بالا برای یک خودرو‌دوست بسیار لذت‌بخش است اما شاید برای یک خانواده نه‌چندان علاقه‌مند به خودرو آزار‌دهنده باشد. البته صدای پیشرانه هنگام تعویض دنده کمی با خودروهای اتوماتیک دیگری که دیده‌اید متفاوت و اسپرت‌تر است. هرقدر سرعت بالاتر می‌رود، فرمان سفت‌تر شده و هدایت خودرو در سرعت‌های بالاتر آسان‌تر می‌شود. البته به دلیل وزن سنگین خودرو، در هنگام پیچیدن با سرعت بالا، کم‌فرمانی خودرو حس می‌شود اما ارگونومی طراحی غربیلک آنقدر مناسب ادا شده که بتوانید به سرعت کنترل خودرو را در دست بگیرید. استفاده از شیفترهای دنده در پشت فرمان برای خودرویی شهری با پیشرانه‌ای نه‌چندان قدرتمند بسیار عجیب است‌! استفاده از این پدال‌ها اگرچه حس خوبی از در دست داشتن کنترل خودرو القا می‌کند اما تاثیری در آدرنالین خون شما نخواهد داشت و شاید بتوان بهترین مورد استفاده آنها را در جاده‌های پیچ در پیچ و فراز و نشیب‌دار کوهستانی دانست. ترمز‌های دیسکی 4 چرخ با ABS و EBD و البته سیستم کنترل کشش ESC و HAC، در پایداری خودرو نقش بسزایی دارند و در ترمزگیری از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه کشش فرمان یا حتی لاستیک روی آسفالت حس نمی‌شود. اگر به دنبال مصرف سوخت کمتر هستید، دکمه‌ای تحت عنوان Eco در قسمت زیرین توپی غربیلک تعبیه شده است. با فشردن این دکمه، صفحه نمایشگر مابین عقربه‌های دور موتور‌سنج و کیلومتر‌شمار که وظیفه نشان دادن اطلاعات کامپیوتر سفری و دنده مورد استفاده شما را دارد، به رنگ سبز تغییر پیدا می‌کند و از قدرت خودرو کاسته می‌شود. در اصل این سیستم بالاترین دنده ممکن را برای پایین‌آوردن دور انتخاب می‌کند تا کمترین میزان سوخت مصرف شود و به همین دلیل معکوس‌ها بسیار نرم‌تر و محدود‌تر انجام می‌گیرند و از شتاب خودرو کاسته می‌شود.
صرف‌نظر از سواری نسبتا خشک این خودرو در عبور از موانع و همچنین ضعف شدید پاسخگویی پدال گاز، کمبود دید شیشه‌های عقب و سر و صدای پیشرانه در دورهای بالا، اپتیما می‌تواند بهترین گزینه برای خریداران بازار 130 میلیون تومانی باشد. اما توجه داشته باشید که خدمات پس از فروش ضعیف نسبت به رقیب اصلی آن سوناتا، می‌تواند دردسرساز باشد. در پایان با قدردانی از مالک محترم خودرو، آقای مهندس مسعود نعیمی که با صبر و بردباری خود ما را در انجام این آزمایش یاری دادند، نظر شما را به مطالعه جدول مشخصات فنی خودرو جلب می‌کنیم.